Belang van een goede motorhelm

Iedereen die besluit een motorfiets te kopen, moet begrijpen dat een helm misschien wel de belangrijkste veiligheidsoverweging is. Hoewel het duidelijk is dat rijders kwetsbaarder zijn voor crashsituaties, schetsen crashstatistieken een grimmiger beeld. Ondanks herhaalde waarschuwingen en gruwelijke verhalen van verkeersslachtoffers, realiseren velen zich nog steeds niet het belang van het dragen van een goede helm.

Hoofdletsel is de meest voorkomende doodsoorzaak bij motorongevallen. Dood of letsel had voorkomen kunnen worden door het feit dat het adventure helm een ​​groot deel van de impact absorbeert wanneer de rijder geen helm draagt. De kwestie heeft zoveel aandacht gekregen dat de overheid heeft ingegrepen. De meeste landen hebben nu wetten die motorrijders verplichten om een ​​helm te dragen.

Hoe een motorhelm werkt

De meeste motorhelmen zijn gemaakt van plastic. Het is ontworpen met een speciale kreukelzone die de meeste impact bij impact absorbeert. Duurdere helmen zijn meestal gemaakt van een combinatie van koolstofvezel en Kevlar.

De binnenkant van de helm is gewatteerd voor een veiligere pasvorm en extra bescherming. In het geval van een crash zijn helmen ontworpen om op bepaalde plaatsen te barsten en te breken, omdat ze de impact absorberen.

Type Helm

De helm die een rijder kiest, hangt af van bepaalde factoren, waaronder het type motorfiets en de weersomstandigheden. Andere overwegingen zijn onder meer of het voor een sport moet worden gebruikt en het type sport. Motorcrosshelmen zijn anders ontworpen dan andere racehelmen.

Er zijn helmen die worden gedragen door rijders die niet specifiek zijn ontworpen voor de veiligheid van motorfietsen. De soorten helmen die speciaal voor motorrijders zijn gemaakt, zijn:

Integraalhelm: de beste bescherming voor hoofd en gezicht. Het gelaatsscherm beschermt de drager tegen vuil en insecten die de concentratie van de rijder kunnen verstoren. Het voorkomt ook gezichts- en hoofdletsel bij een ongeval.

Modulaire Helm: Ook wel flip-up genoemd omdat het voorste deel naar boven kan worden gedraaid. In gesloten toestand lijkt het op een volledig ontwerp.

Motocross: Dit is een helm die speciaal is ontworpen voor dirtbikers. Het heeft extra bescherming voor het kingebied en het vizier. Vanwege het open ontwerp moet een veiligheidsbril worden gedragen voor volledige bescherming.

Open gezicht: dit type helm bedekt het hoofd, maar heeft geen kinbeugel of gelaatsscherm. Ruiters kunnen een veiligheidsbril dragen om te beschermen tegen puin, maar kunnen ook gezichtsschermen dragen.

Halve helm: Biedt weinig bescherming bij een val. In feite wordt het alleen aanbevolen als u korte afstanden reist. Vuil en ander vuil kan de rijder nog steeds aantasten, zelfs met een veiligheidsbril. motorfiets veiligheid

Er zijn nog andere tips om te onthouden voor de veiligheid van motorfietsen. Als de helm bescherming bood bij een val, kunt u deze beter weggooien. Zelfs als het intact lijkt.

Rijders die een integraalhelm met getinte gelaatsschermen dragen, kunnen overwegen een andere helm aan te schaffen voor nachtritten. Een verduisterd schild kan uw zicht ‘s nachts vertroebelen, waardoor de kans op een ongeluk groter wordt.

Veel sterfgevallen bij motorongevallen worden veroorzaakt door hoofdletsel. Als zodanig is het niet overdreven om te zeggen dat een helm zowel een beschermend apparaat als een belangrijke motoruitrusting is. Er zijn veel ontwerpen die passen bij zelfs de meest veeleisende rijder.

Leave a Reply

Your email address will not be published.